?
min læsning

Xiaomi elbiler – Ny spiller på vej til Danmark i 2027

Udgivet
8/12/2025
Xiaomi elbiler – Ny spiller på vej til Danmark i 2027

Indholdsfortegnelse

Del

Xiaomi er ikke længere kun lig med smartphones – den kinesiske tech-gigant er nu også en seriøs spiller på elbilmarkedet. I Kina har Xiaomi allerede solgt hundredtusindvis af elbiler og endda slået rekorder. Men hvad er historien bag Xiaomis elbiler, hvad kan de tilbyde, og hvornår kommer de til Danmark? Her dykker vi ned i Xiaomis entré i bilverdenen, ser på priser, fordele og ulemper – og om man en dag kan privatlease en Xiaomi elbil i Danmark.

Hvad er Xiaomi som bilmærke?

Xiaomi er en kinesisk teknologivirksomhed, der nu også producerer elbiler. Mærket er globalt kendt for smartphones og elektronik, men har udvidet til bilindustrien med stor succes. Xiaomi annoncerede tilbage i 2021, at de ville investere 10 mia. USD i elbil-produktion over ti år. Resultatet kom hurtigt: I 2024 lancerede Xiaomi sin første elbil, sedanen SU7, og siden er salget eksploderet. På under to år (apr. 2024 – dec. 2025) har Xiaomi solgt over en halv million elbiler, hvilket gør dem til en af de mest fremadstormende elbilproducenter i Kina. Xiaomi bygger dermed bro mellem forbrugerelektronik og bilbranchen ved at bringe sin tech-ekspertise ind i udviklingen af moderne elbiler.

Hvordan fungerer Xiaomis elbiler?

Xiaomis elbiler fungerer som moderne elbiler med avanceret teknologi og lynhurtig opladning. Det vil sige, at de kører på batteri og elmotor ligesom andre elbiler, men Xiaomi differentierer sig ved at integrere topmoderne hardware og software. For eksempel benytter Xiaomi en 800-volts batteriplatform med ekstremt hurtig ladeteknologi – man kan lade batteriet fra 10 til 80% på blot cirka 12 minutter. Denne imponerende ladehastighed (528 kW) er blandt de hurtigste på markedet, hvilket giver Xiaomi-ejere minimal ladetid på farten.

Dertil kommer et stort fokus på brugeroplevelse: Xiaomis biler er spækket med den nyeste software, infotainment og førerassistenter, hvilket afspejler virksomhedens baggrund i tech-sektoren. Xiaomi SU7, deres første model, demonstrerede også høj ydeevne – Ultra-versionen af SU7 slog endda Tesla Model S Plaid i en accelerationstest og satte verdensrekord for produktions-elbiler på Nürburgring-banen. Kort sagt kombinerer Xiaomi elbiler velkendte elbil-principper med Xiaomis egen innovation inden for teknologi og design.

Hvad koster en Xiaomi elbil?

Kina ligger prisen på en Xiaomi elbil omkring 226.000 kr. for en standard SUV-model, men danske priser er endnu ukendte. Xiaomi’s anden og nyeste elbil, SUV’en YU7, kan i hjemlandet bestilles fra cirka 226.000 danske kroner. Denne prisplacering gør YU7 lidt billigere end en tilsvarende Tesla Model Y i Kina, hvilket understreger Xiaomis strategi om at underbyde konkurrenterne på pris. Også topmodellen Xiaomi SU7 Ultra er markant billigere end sin Tesla-modpart – i Kina koster SU7 Ultra under halvdelen af prisen på en Tesla Model S Plaid.

Hvad angår Danmark, så kendes de præcise priser endnu ikke, da Xiaomis biler først forventes lanceret her i 2027. Givet Xiaomis generelle prispolitik kan vi dog forvente, at deres elbiler vil være meget konkurrencedygtige prismæssigt, hvis/når de kommer til det danske marked. Xiaomi har historisk været garant for høj værdi for pengene, og det tyder på, at det samme gør sig gældende for deres biler. Prisen vil naturligvis afhænge af danske afgifter og udstyrsniveau, men Xiaomi YU7 vil formentlig skulle konkurrere med mellemklasse-elbiler som f.eks. VW ID.4, Skoda Enyaq og Tesla Model Y på både pris og størrelse.

Fordele og ulemper ved Xiaomis elbiler

Fordele: Xiaomis elbiler kombinerer høj ydeevne og ny teknologi med relativt lave priser, og de har høstet ros for både design og software. Som køber får man således en elbil med avancerede features (fx hurtig opladning og kraftige motorer) til en pris, der typisk ligger under konkurrenternes. Xiaomi YU7 har allerede vist sig at være en bestseller i Kina, bl.a. fordi den tilbyder meget bil for pengene og direkte konkurrerer med populære modeller som Tesla Model Y – endda med større salgstal i en periode. Også på ydelse imponerer Xiaomi: SU7 Ultra leverer hele 1.548 hk i topmodellen og har slået flere rekorder, hvilket indikerer høj byggekvalitet og performance. Derudover kommer Xiaomis tech-DNA for alvor til sin ret i bilerne, som forventes at integrere smarte funktioner, OTA-softwareopdateringer og måske endda samspil med firmaets øvrige produkter (smartphones, smart home m.m.) i fremtiden.

Ulemper: På trods af de lovende fordele er Xiaomi stadig et nyt bilmærke med en uprøvet historik uden for Kina. Det betyder, at pålidelighed og service-netværk endnu er ukendte faktorer herhjemme. Danske bilkøbere kan være tilbageholdende med et helt nyt (og kinesisk) mærke, bl.a. pga. usikkerhed om kvalitet, gensalgsværdi eller fordomme om kinesiske produkter. Et andet praktisk minus er, at efterspørgslen har været enorm i Kina – ventelisterne på Xiaomis første modeller er op mod 41-58 uger. Sådanne ventetider vidner om begrænset initial kapacitet, hvilket potentielt kan betyde, at danske kunder også kan risikere at skulle væbne sig med tålmodighed, når bilerne lanceres globalt. Endelig har Xiaomi haft lidt begyndervanskeligheder: for eksempel var der en episode med et dyrt tilvalg i SU7, der mest viste sig at være kosmetisk. Selvom dette ikke har skadet brandet nævneværdigt, er det typisk for nye bilproducenter at have en indkøringsperiode, hvor småproblemer skal løses.

Typiske fejl og misforståelser om Xiaomi-biler

“Er Xiaomis elbiler bare et stunt eller billige kopier?” Nej – Xiaomi mener det alvorligt i bilbranchen. Mange tvivlede i starten på Xiaomis bilprojekt, netop fordi firmaet kom fra elektronikverdenen. Men Xiaomi har på rekordtid bevist sin seriøsitet ved at blive en af Kinas største nye elbilproducenter, med over 500.000 solgte biler siden 2024. Bilerne er udviklet fra bunden af Xiaomi selv (ikke blot rebrandede modeller), og de har allerede bevist deres værd ved at konkurrere med – og i visse tilfælde overgå – etablerede mærker som Tesla på både performance og pris.

“Kinesiske elbiler er af lav kvalitet.” Denne generelle opfattelse er ved at ændre sig. Xiaomi (og andre kinesiske mærker) viser, at de kan bygge elbiler i høj kvalitet med topmoderne teknologi. For eksempel har Xiaomi SU7 Ultra slået Teslas hurtigste model i acceleration og sat verdensrekord på bane, alt imens prisen er markant lavere. Det indikerer, at kvaliteten og ingeniørkunsten er i orden. Desuden klarer mange kinesiske elbiler sig godt i tests og sikkerhedsvurderinger (selvom Xiaomi’s egne modeller endnu mangler euroNCAP-test, som formentlig kommer i forbindelse med lancering i Europa).

“Xiaomis biler kommer aldrig til Danmark.” Det er forkert – Xiaomi har officielt bekræftet, at de sigter mod Europa-lancering i 2027. Det vil sige, at hvis alt går efter planen, vil Xiaomis elbiler ramme det europæiske marked (inkl. Danmark) inden for få år. Xiaomi er allerede i gang med at teste bilerne i Europa og få dem godkendt til europæiske standarder, så lanceringen forberedes aktivt. Man skal altså ikke afskrive Xiaomi som en fjern østen-drøm; de kan meget vel blive en realitet på danske veje inden længe.

“Kan man købe eller lease en Xiaomi elbil i dag?” Nej – endnu ikke. Xiaomis biler sælges indtil videre kun i Kina, så man kan hverken købe dem hos danske forhandlere eller privatlease dem herhjemme endnu. Nogle entusiaster følger med i udviklingen via importnyheder, men for den almindelige forbruger er det afventende. Forventningen er, at så snart Xiaomi lancerer i Europa (forventet 2027), vil både køb og leasing blive mulige gennem officielle kanaler. Indtil da må vi nøjes med at følge med på sidelinjen.

Kan man privatelease en Xiaomi elbil i Danmark?

Nej, i skrivende stund kan man ikke privatlease en Xiaomi elbil i Danmark. Xiaomis elbiler er endnu ikke lanceret uden for Kina, så der eksisterer hverken danske forhandlere eller leasingtilbud for disse biler lige nu. Privatleasing kræver, at bilen er officielt tilgængelig på vores marked, og det forventes først at ske, når Xiaomi introducerer sine biler i Europa omkring 2027.

For os som privatleasingplatform gælder det om at holde øje med udviklingen. Vi følger nøje med i Xiaomis indtog på bilmarkedet, da det potentielt kan give danskerne en ny spændende elbil at lease i fremtiden. Hvis Xiaomis biler bliver en realitet i Danmark, forventer vi, at de også vil dukke op i attraktive privatleasingtilbud – givet deres konkurrencedygtige pris og specifikationer. Indtil da kan man udforske de mange andre elbiler, der allerede kan privatleases via forskellige udbydere, og holde øje med nyheder. Tilmeld dig evt. vores nyhedsbrev for at få besked, så snart der er nyt om Xiaomi på privatleasingfronten.

FAQ om Xiaomi og elbiler

1. Spørgsmål: Hvornår kommer Xiaomis elbiler til Danmark?

1. Svar: Xiaomi har officielt meldt ud, at deres elbiler lanceres i Europa i 2027. Vi kan derfor forvente, at de tidligst rammer Danmark omkring 2027, hvis tidsplanen holder.

2. Spørgsmål: Kan man privatlease en Xiaomi elbil?

2. Svar: Ikke på nuværende tidspunkt. Da Xiaomis biler endnu ikke er lanceret i Danmark, findes der ingen privatleasingtilbud på dem. Først når bilerne er til salg herhjemme, vil leasing være en mulighed – formentlig efter 2027.

3. Spørgsmål: Hvad koster en Xiaomi elbil?

3. Svar: I Kina koster Xiaomi YU7 (en el-SUV) fra omkring 226.000 kr. Danske priser kendes ikke endnu, men Xiaomi positionerer sig prisbilligt i forhold til konkurrenterne – man kan altså forvente lavere priser end fx Tesla for tilsvarende biltyper.

4. Spørgsmål: Hvilke bilmodeller har Xiaomi lanceret?

4. Svar: Xiaomi har indtil videre lanceret to elbil-modeller: sedanen Xiaomi SU7 (introduceret i 2024) og den lidt større SUV Xiaomi YU7 (2025). En tredje model er på vej (SU7 L – en luksusudgave af SU7), men ingen af dem er endnu tilgængelige uden for Kina.

5. Spørgsmål: Er Xiaomis elbiler pålidelige?

5. Svar: Selvom Xiaomi er ny i bilbranchen, tyder meget på, at deres biler er af høj kvalitet. SU7 Ultra-modellen har præsteret imponerende resultater (både i hastighedstests og på bane), og de første kinesiske kunder har taget godt imod bilerne. Det endelige indtryk må gøres, når bilerne testes på europæiske veje og over længere tid, men Xiaomis investering i teknologi og kvalitet indikerer, at de tager pålidelighed alvorligt.

Konklusion

Xiaomi ligner en kommende stjernespiller på elbilhimlen – især med den fart de allerede har på hjemme i Kina. Selvom deres biler endnu ikke er at finde i Danmark eller på privatleasingmarkedet, varer det næppe længe før Xiaomi gør sit indtog. Er du interesseret i at følge med? Tilmeld dig vores nyhedsbrev og følg os på sociale medier for at få de seneste opdateringer om Xiaomi og andre spændende elbiler. På den måde er du blandt de første, der hører nyheder om lanceringer, priser og leasingmuligheder – måske bliver du endda en af de første til at køre Xiaomi som privatleasede bil, når tiden kommer.

Kilder

carloop logo